شیرینی

نان تاجیک

نان تاجیکی یک نان سنتی حجیم با بافتی نرم و خوشمزه است که به راحتی در فر پخته می شود. این نان زیبا و لذیذ را می توانید در وعده های اصلی به همراه غذا یا به عنوان میان وعده میل کنید. گفتنی است که نان، بخش جدایی‌ ناپذیر در آشپزی تاجیکستان به شمار می‌رود و در سبد غذایی مردم تاجیک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نمادی از مهمان ‌نوازی و صمیمیت است.

 

مواد لازم:

>> آرد: ۴ لیوان

>> خمیرمایه: یک قاشق چایخوری پُر

>> شکر: ۳ قاشق غذاخوری

>> روغن مایع: یک چهارم لیوان

>> شیر: نصف لیوان

>> نمک: یک قاشق مرباخوری

>> زرده تخم مرغ: یک عدد برای رومال

>> کنجد یا تخم خرفه: برای تزئین

>> آب: سه چهارم لیوان

 

طرز تهیه:

برای شروع ابتدا شیر را به صورت ولرم گرم کنید و به همراه یک قاشق شکر و خمیرمایه درون ظرفی مناسب بریزید و مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا عمل بیاد. در این مرحله آب، شکر، روغن مایع، نمک وخمیرمایه به عمل آمده را با همزن بزنید تا بخوبی مخلوط شوند. سپس آرد را به تدریج اضافه کرده و با دست مدام مخلوط کنید تا خمیر نرم و یکدستی حاصل شود. خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید تا چسبندگی آن از بین برود. می توانید کمی روغن مایع به دستتان بزنید تا راحت ورز دهید. بعد از اتمام ورز دادن، روی خمیر را نایلکس بکشید و با پارچه بپوشانید و در جای گرم یک ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

بعد از این مدت داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید. پُف خمیر را بگیرید و یک چونه بزرگ و یک چونه کوچک بردارید چونه بزرگ را به ۳ قسمت تقسیم کنید زیر میز کار را چرب کرده و یک قسمت را به قطر ۲۰ سانت باز کنید و داخل سینی فر که کاغذ روغنی انداختید قرار دهید. دو چونه را رول کنید و به هم ببافید و دور خمیری که درون سینی فر گذاشتید قرار دهید. چونه کوچک را هم کمی باز کنید و درون رول بگذارید و روی آن را بپوشانید و نیم ساعت استراحت دهید. بعد از نیم ساعت با زرده تخم مرغ رومال کنید و طرح بزنید و کنجد یا تخم خرفه بپاشید و درون فر داغ که قبلاً با دمای ۲۰۰ درجه  سانتیگراد روشن کردید بپزید. در پایان بعد از پخت، نان را از فر بیرون آورده و با کره یا روغن مایع به کمک فرچه رومال کرده و سرو کنید.

نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *