خواندنی

نکته های جالب و خواندنی در مورد کانگوروها

 

کانگوروها جانورانی پستاندار از خانواده درازپایان هستند که از علف تغذیه می‌کنند.استرالیا و گینه نو سرزمین اصلی این حیوان به شمار می‌روندتا جایی که این حیوان به نمادکشوراسترالیا تبدیل شده و حتی تصاویری از این حیوان را روی برخی ازاسکناس‌های این کشور نیزمی‌توان دید.

* کانگورو می‌تواند به کمک پا‌های قوی خود پرش‌های بلندی انجام دهد که گاه به ارتفاع ۳ متر و طول بیش از ۷ متر می‌رسد.
* نوع ماده می‌تواند جنسیت نوزاد خود را تعیین کرده و حتی در مواقعی که شرایط محیطی برای کانگورو‌های کوچک مناسب نیست، بارداری خود را به تعویق بیاندازد.
* از قدرت شنوایی قوی برخوردار هستند و این توانایی را دارند که گوش خود را بدون تکان دادن سر در جهت‌‎های مختلف حرکت دهند.
* حیواناتی اجتماعی هستند و در گروه‌‎های ۴ تا ۱۰۰ راسی زندگی می‌کنند.
* تعداد آن‌ها در استرالیا از انسان‎‌ها بیشتر است. این حیوان نماد ملی استرالیا بوده و می‌توان تصویر آن را بر روی تمبرها، سکه‌ها و هواپیما‌ها مشاهده کرد.
* در استرالیا گوشت این جانور به میزان بسیار وسیعی تولید می‌شود و این کشور گوشت این حیوان را به بیش از ۵۵ کشور دنیا صادر می‌کند.
* گوشت او دارای پروتئین بالا و میزان چربی بسیار اندک در حدود ۲ درصد است که برای سلامتی مفید تشخیص داده شده است.
* یک نوع ماده تقریبا همیشه باردار است (از زمان بلوغ تا زمان مرگ). او به‌ندرت بدون سه بچه است: یکی به صورت جنین در درون رحم،یک joey درون کیسه، یک بچه خارج از کیسه که تا هشت ماهگی از مادر شیر تغذیه می‌کند و به او وابسته است.
* Joey‌ها کور و گنگ و لخت (بی مو) از طریق یک کانال ویژه خود را از درون رحم به درون کیسه رسانده و دهان خود را به نوک پستان مادر می‌چسبانند. زمان لازم برای این انتقال از رحم به کیسه حدود ده دقیقه است و اگر joey نتواند در این زمان خود را به نوک پستان مادر برساند مرگش حتمی است.
* joey چنان محکم به پستان مادر می‌چسبد که جدا کردن او از پستان مادر بدون زخم کردن پستان امکان پذیر نیست. یک حلقه عضلانی محکم مشابه لب‌های انسان دهانه کیسه را بسته نگاه داشته و مانع از بیرون افتادن joey به خارج از کیسه می‌شود.
* این کیسه خاصیت ضد آب دارد و حیوان می‌تواند در حالیکه نوزادی درون کیسه دارد به شنا کردن بپردازد.
* نوع نر در فصل جفت گیری برای حفظ قلمرو یا غلبه بر رقیب غالب دست به نبرد‌هایی بی امان و تماشایی می‌زند. در فصل جفت گیری نبرد انواع نر بسیار تماشایی است. دو حیوان نر با دست ضربات سنگینی به سر و صورت یکدیگر زده و حتی حریف را هل می‌دهند.
* ضربات جفت پای آن‌ها سنگین و دردناک است. نبرد آن‌ها بی شباهت به ورزش رزمی کیک بوکسینگ نیست. این حیوان با ضربات پا به راحتی قادر به کشتن یک مرد قوی هیکل است.
* این حیوانات در مقابله با انسان‌ها معمولاً بی خطر و بی‌آزار بوده و موارد بسیار معدودی از حمله بدون دلیل آن‌ها به انسان گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *