خانه داری

نکاتی مهم برای خوش‌طعم شدن برنج(۲)

پختن برنج یکی از دغدغه های برخی از خانم هاست که دوست دارند همیشه برنجی خوش عطر و بو بپزند. در اینجا نکته هایی مفید و کاربردی را می خوانید که رعایت آن ها به شما کمک می‌کند که همیشه پلو و چلویی خوشمزه داشته باشید.

 

>> همیشه برای شستن و خیس کردن برنج، ظرفی بزرگتر از حجم برنج استفاده کنید.

>> اگر در منزل خرده برنج دارید، بهتر است آن را غربال کرده و خرده برنج باقیمانده را برای تهیه آش، شله زرد، کوفته، شیر برنج، دلمه و … مورد استفاده قرار دهید.

>> برای پخت بهتر برنج، از قابلمه بزرگ استفاده کنید تا برنج بهتر بپزد و روی هم انباشته و له نشود.

>> برای پخت برنج، نصف قابلمه را با آب پر کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج را ریخته و با کمک یک کفگیر، آرام هم بزنید تا به طور یکنواخت در آب جوش پخته شود. در این مرحله، بهتر است برنج را زیاد نپزید تا مغز آن زیاد نرم نشود. سپس برای تفکیک آب و لعاب برنج، آن را داخل آبکش ریخته و با آبکش بر روی برنج مقداری آب ولرم بریزید. این کار باعث خارج شدن لعاب و نمک اضافی از برنج می‌شود. در مرحله بعدی، کمی روغن را در کف قابلمه ریخته و برنج را روی آن اضافه کنید. سپس ۲ قاشق سوپخوری روغن را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید و به روی برنج بریزید و در قابلمه را بسته و به مدت نیم ساعت با حرارت کم، برنج را دم کنید.

>> جهت افزایش رنگ زعفران، ابتدا به مقدارلازم از آن را خوب بسایید سپس زعفران ساییده شده را در نصف استکان آب جوشیده به مدت یک ساعت روی بخار آب کتری قرار دهید.

>> برای آماده کردن ته دیگ برای سبزی پلو از برگ کاهو و برای شیرین پلو، مرصع پلو و زرشک پلو با مرغ از لواش و برای ته چین از مخلوط زرده تخم مرغ، ماست و زعفران استفاده کنید. همچنین، برای ته دیگ ماکارونی از حلقه های سیب زمینی استفاده کنید.

>> اگر برنج شما تازه است، بهتر است آن را در آب و نمک خیس کنید. اما اگر برنج شما کهنه ‌تر باشد، باید مقدار زمانی که در آب و نمک می‌ماند خیلی بیشتر از برنج تازه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *