تغذیه

دلیل میل نداشتن به صبحانه

 

طبق گفته محققان بی اشتهایی صبحگاهی بزرگسالان یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ابتلا به این عارضه می‌شود. نداشتن میل به صبحانه می‌تواند به مرور زمان دردسرساز شود.

 

عواملی که باعث می‌شود بعد از بیدار شدن هیچ میلی به خوردن صبحانه نداشته باشید، عبارتند از:
– بی‌اهمیت بودن نسبت به وعده صبحانه
– اولین چیزی که باعث بی اشتهایی صبحگاهی بزرگسالان می‌شود، بی‌توجهی نسبت به این وعده است. بسیاری از افراد صبحانه را یک وعده کم اهمیت می‌دانند. به همین دلیل در زمان صبح فقط به فعالیت روزانه و کارشان توجه دارند. این رویه آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا دیگر میلی برای خوردن صبحانه ندارید و به طور کلی آن را از برنامه روزانه حذف می‌کنید.

خوردن غذاهای سنگین در وعده شام
یک علت میل نداشتن به صبحانه این است که برخی از افراد شب‌ها قبل از خواب غذاهای سنگین و پرکالری می‌خورند. همین موضوع باعث می‌شود تا متابولیسم بدن در حین خواب کاهش یابد. در واقع قدرت سوخت و ساز بدن در برابر کالری دریافتی قبل از خواب کم است. در نتیجه وقتی از خواب بیدار شدید هنوز هم احساس سیری دارید.

تاثیر هورمون‌ها در بی اشتهایی صبحگاهی
یکی دیگر از دلایل بی اشتهایی صبحگاهی بزرگسالان تغییرات هورمونی است. طبق گفته متخصصان تغذیه بدن ما قبل از بیدار شدن چندین هورمون مختلف را ترشخ می‌کند. این هورمون‌ها به بدن کمک می‌کند بعد از یک استراحت طولانی مدت در طول شب حالا بیدار شود و به فعالیت‌های روزانه بپردازد.
این هورمون‌ها نه تنها انرژی بدن را زیاد می‌کنند، بلکه میزان قند خون را هم افزایش می‌دهند. افزایش هورمون باعث کاهش اشتها می‌شود.

درمان بی اشتهایی صبحگاهی
حالا که با برخی از مهم‌ترین دلایل و علت میل نداشتن به صبحانه آشنا شدید، باید راه درمان را هم یاد بگیرید. برای اینکه بی میلی نسبت به وعده صبحانه را درمان کنید، توصیه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

با میان وعده‌های سبک شروع کنید
برای ایجاد میل به خوردن صبحانه ابتدا باید از غذاهای سبک و موردعلاقه خود شروع کنید. برای مثال در زمان صبح از یک تکه میوه و یا یک مشت آجیل شروع کنید. این کار متابولیسم بدن را در زمان صبح افزایش می‌دهد. به طوری که بعد از چند ساعت احساس گرسنگی می‌کنید. از سوی دیگر برای خوردن صبحانه بیشتر در روزهای آینده آماده می‌شوید.

به بدن خود فرصت دهید
به گفته دکتر روپالی داتا (متخصص تغذیه بالینی) شما باید متابولیسم خود را بعد از ۸ ساعت استراحت، از خواب بیدار کنید. بنابراین نباید انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از بیدار شدن فوری برای خوردن صبحانه اشتها داشته باشید. ممکن است بین ۲-۳ ساعت بعد از بیدار شدن هیچ میلی برای خوردن صبحانه نداشته باشید و این موضوع طبیعی است.

صبحانه خود را بشکنید
بسیاری از افراد از حالت تهوع صبحگاهی گلایه دارند. در این صورت نمی‌توانید یک وعده غذایی را با معده خالی میل کنید. توصیه این است که صبحانه را در چند وعده میل کنید. برای مثال در ساعت ۸ صبح چند لقمه غذا بخورید. سپس در ساعت ۱۰ و ۱۱ هم چند لقمه دیگر را میل کنید. با این روش هم صبحانه را می‌خورید و هم به سیستم گوارش آسیبی وارد نمی‌شود.

ابتدا میان وعده بخورید
اغلب افراد عادت دارند قبل از وعده ناهار یا شام یک میان وعده هم بخورند. این کار به حفظ و یا ایجاد اشتها برای وعده‌های اصلی روز کمک زیادی می‌کند. صبحانه هم هیچ فرقی با سایر وعده‌های غذایی روز ندارد. با یک میان وعده کوچک و سبک شروع کنید. برای مثال خوردن یک کاسه ماست و یا یک کلوچه کوچک می‌تواند روش خوبی برای افزایش اشتها باشد.

پیاده روی قبل از صبحانه
یک راه درمان بی اشتهایی صبحگاهی پیاده روی در زمان صبح است. برای این کار بلافاصله بعد از بیدار شدن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید. با این روش متابولیسم بدن افزایش می‌یابد. در نتیجه میل بیشتری برای خوردن صبحانه دارید.

بدن را هیداته کنید
برای درمان بی اشتهایی صبحگاهی می‌توانید آب بیشتری بخورید. همچنین غذاهای آبکی بیشتری هم بخورید. برای مثال خوردن یک لیوان شیر و یا یک لیوان اسموتی میوه‌ای به درمان بی اشتهایی در زمان صبح کمک زیادی می‌کند. این روش برای روزهای گرم تابستان بیشتر نتیجه می‌دهد.

شب‌ها زودتر بخوابید
دیرخوابیدن و زیاد غذا خوردن هم یک علت بی اشتهایی بود. در حالی که برای درمان بی اشتهایی صبحگاهی می‌توانید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید و شام را هم زودتر بخورید. زیاد غذا خوردن در زمان شب و دیر خوابیدن باعث کاهش عملکرد بدن می‌شود. بنابراین ممکن است مقداری اسید معده باقی بماند که باعث حالت تهوع و بی اشتهایی صبحگاهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *