آشپزی

خورش مرغ ترش

این خورش از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گیلان و مازندران می باشد البته مرغ ترش اصالتا از غذاهای محلی گیلان است ولی غذایی به همین نام در استان مازندران هم وجود دارد که آن هم با سبزی‌ های محلی تهیه می‌شود، و فقط مواد تشکیل دهنده آن متفاوت است.

 

موادلازم برای چهار نفر:
– مرغ یک سینه و ران کامل
– سیر چهارحبه
– پیاز یک عدد
– روغن به میزان لازم
– آبلیمو یا آبغوره به میزان لازم
– آب دو لیوان
– لپه پنجاه گرم (خیس خورده)
– تخم مرغ دو عدد
– سبزی نیم کیلو (تره، گشنیز، شوید، برگ چغندر، نعنا، پونه، وارامبو و چوچاق)

طرز تهیه:
اول از همه پیازها را خرد کرده و تفت دهید ، سپس مرغ ها برروی پیازهای سرخ شده بریزد و تا مرغ کمی تفت بخورد سپس لپه ها آبکش کرده و به مرغ و پیاز اضافه کنید و اجازه دهید لپه ها با مرغ و پیاز تفت بخورد. حالا به اندازه کافی روی مواد آب بریزید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا مواد داخل آن پخته شود.
در این فاصله سیر له‌ شده را با سبزیجات معطر همراه با مقداری روغن تفت دهید. می‌توانید مانند سرخ‌ کردن سبزی قورمه سبزی، سبزی را سرخ کنید و یا به یک تفت مختصر بسنده کنید. بعد از اینکه لپه‌ ها و تکه‌ های مرغ کمی پخته و نرم شدند، سبزی و سیر سرخ‌ شده را به آن‌ ها اضافه کنید. و در آخرین مراحل پخت ؛ نمک، فلفل، زعفران و آب نارنج را اضافه کنید.سپس تخم‌مرغ‌ ها را داخل کاسه‌ ای بشکنید و با چنگال خوب بهم بزنید و زمانی که دیدید خورش مرغ ترش گیلانی پخته شده و جا افتاد است . تخم‌مرغ‌ های هم‌زده را به آن‌ ها اضافه کنید و صبر کنید تا تخم‌ مرغ‌ها بسته شوند. بعد از ده دقیقه میتوانید خورش را با کته، در کنار مخلفات گیلانی سرو و نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *