همه آرزو دارند که در شغلشان روز به روز پیشرفت کنند؛ اما شاید ندانند دقیقاً کدام عوامل این پیشرفت را سرعت میبخشند. همچنین بدون آن که بدانند بسیاری از کارها ممکن است جلوی پیشرفتشان را گرفته باشند. به همین دلیل شناخت این عادات و جایگزینی آنها با عادتهایی که منجر به افزایش بازده و بهبود عملکردما میشوند، بسیارضروری است.
این مطلب به شما کمک میکند تا عادات هایی را در کارهای روزانه خود بگنجانید تا اثربخشی آن را هرچه زودتر مشاهده کنید.
استرس خود را مدیریت کنید
گاهی اوقات داشتن استرس در محیط کار طبیعی است؛ مخصوصاً اگر حجم کاری زیاد باشد. بااینحال داشتن روتین برای مدیریت استرس در هر زمان میتواند از کاهش بازده شما جلوگیری کند. شما میتوانید برای مدیریت هر استرسی که ممکن است در محل کار یا زندگی شخصی با آن مواجه شوید، به راهکارهای مختلفی فکر کنید. بهعنوان مثال برخی از این راهکارها عبارتاند از:
– با کسی که پیش او احساس راحتی میکنید و میتوانید بدون قضاوت حرفهایتان را به او بزنید، صحبت کنید.
– استفاده از تکنیک تنفس که میتواند به کاهش تنش و استرس کمک زیادی کند. این تکنیک به این صورت است که نفس عمیقی را از راه بینی به داخل ریهها میدهید، سه تا چهار ثانیه آن را نگه میدارید و سپس از راه دهان و بهآرامی آن را بیرون میدهید. این کار را باید چند بار پشتسرهم انجام دهید.
– ورزش کردن خارج از محیط کار یا پیادهروی در طول روز در محیط کار که علاوه بر کمک به حفظ سلامتی، هورمون آرامبخش اندورفین آزاد میکند و استرس شما را تا حد زیادی کاهش میدهد.
– گوشدادن به یک موسیقی آرام و بیکلام که کمک زیادی به کاهش استرس میکند.
وقتشناس باشید
وقتشناسی شامل انجام بهموقع وظایف و رسیدن بهموقع به محل کار است. در حقیقت عادت وقتشناسی به شما در موفقیت شغلی کمک بسیاری میکند. برای پرورش عادت وقتشناسی میتوانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:
– روز خود را از شب قبل برنامهریزی کنید و تمامی فایلها یا وسایلی که نیاز است با خودتان ببرید، در کیف قرار دهید و حتی تصمیم بگیرید که روز بعد چه چیزی بپوشید.
– زنگ ساعت خود را تنظیم کنید و آن را جایی دورتر از تختخوابتان قرار دهید که مجبور باشید برای خاموش کردن آن از روی تخت بلند شوید.
– از یک تایمر شمارش معکوس برای تخمین زمان باقیمانده به پایان پروژههایتان استفاده کنید.
– مدت زمان انجام هر مورد را از قبل پیشبینی کنید و کمی بیشتر از پیشبینیهایتان برای آنها وقت در نظر بگیرید.
عوامل حواسپرتی را از خود دور کنید
در محل کار همه ما عواملی وجود دارد که باعث حواس پرتیمان میشود و اگر سعی کنیم خود را از آنها دور کنیم یا آنها را کاهش دهیم، میتوانیم بازده بالاتری در محل کار داشته باشیم. برای این کار هرروز به این توجه کنید که چه عواملی باعث حواس پرتی و کاهش تمرکز شما میشود؛ زیرا ممکن است در حالت عادی از بسیاری از این عوامل آگاه نباشید.
معمولاً یکی از بزرگترین عوامل حواسپرتی در محل کار، تلفن همراه است. اگر در شغلتان نیاز چندانی به تلفن همراه ندارید، سعی کنید آن را جایی دور از دسترس خود قرار دهید. همچنین میتوانید آلارم خود را برای کار کردن و استراحت بین آن ، تنظیم کنید و وقتی در حال کار کردن هستید، سعی کنید به چیز دیگری توجه نکرده و فقط تمرکزتان را روی کار بگذارید. همچنین میتوانید فضای اطرافتان را طوری بچینید که کمترین حواسپرتی برای شما ایجاد شود. البته این کار برای محیطهای اداری باز که تمام کارمندان در یک مکان قرار دارند، سختتر است. بااینحال اگر حواسپرتی شما با این عوامل زیاد است، از مدیرتان بخواهید که میز شما را جایی قرار دهد که کمترین میزان شلوغی را داشته باشد. همچنین استفاده از هدفون یا گوشدادن به موزیک بیکلام میتواند برای برخی افراد باعث افزایش تمرکز شود.
برنامهریزی روزانه داشته باشید
برنامهریزی روزانه به این معنی است که کارهایی را که باید هر روز انجام دهید، اول همان روز به ترتیب اولویت یادداشت کنید. سعی کنید در ذهنتان تخمینی از مدت زمانی که ممکن است هر کار طول بکشد، داشته باشید تا مطمئن باشید که تا آخر روز همه آنها انجام خواهند شد. بااینحال همیشه به یاد داشته باشید که کارهای فوری و مهمتر را اول از همه انجام دهید تا اگر تمام کارهای روزانه شما به هر دلیلی تا ساعت آخر انجام نشد، بتوانید بخشی از آن را به روز بعد منتقل کنید.
در این برنامهریزی، ساعاتی از روز را که بازدهی بالاتر یا پایینتری دارید، شناسایی کرده و کارهایی را که سختتر هستند و دقت بالاتری میخواهند به ساعات پربازده منتقل کنید. به عنوان مثال ممکن است صبحها و موقع شروع کار، بازدهی بسیار بالایی داشته باشید، اما بعد از صرف ناهار و نزدیک ظهر، این بازدهی کاهش پیدا کند. همچنین همیشه سعی کنید قابلیت انعطاف را در برنامهریزی خود حفظ کنید؛ زیرا بسیاری از عوامل مؤثر در کارتان در کنترل شما نیستند.
نقاط قوت خود را بشناسید
شناسایی نقاط قوت و تمرکز روی توانایی های خود به شما کمک میکند تا اگر با چالشی در کارتان روبرو شدید، بتوانید این چالش را بهعنوان یک فرصت دیده و با موفقیت آن را پشت سر بگذارید. برای این کار میتوانید فهرستی از نقاط قوت خود تهیه کنید و به دنبال نقشها یا پروژههایی باشید که به شما امکان استفاده از نقاط قوت و مهارتهای خود را میدهد. همچنین میتوانید این نقاط قوت را با گذراندن دورههای آموزشی یا راههای دیگر توسعه دهید.
علاوه بر این، اگر به دنبال اشتغال جدید باشید، آگاهی از این نقاط قوت میتواند به شما کمک کند تا شغل مناسب با مهارتهایتان را پیدا کنید. در مجموع میتوان گفت خودشناسی، در درازمدت منفعت مادی و معنوی فراوانی را برای فرد به دنبال خواهد داشت.
جمعبندی : داشتن عادات سالم و کاربردی در محل کار میتوانند روی عملکرد شغلی ما تأثیر بسیار مثبتی داشته باشند. در مقابل عادات مخرب میتوانند از پیشرفت شغلی ما تا حد زیادی جلوگیری کنند. برخی از عادات سالمی که میتوانیم آنها را در خود تقویت کنیم شامل داشتن برنامهریزی روزانه، وقتشناسی، شناسایی نقاط قوت، مدیریت استرس و کاهش عوامل حواسپرتی است.