یک روانشناس گفت: به دلیل شیوع کرونا و در خانه ماندن کودکان فعالیتهای حسی حرکتی آنها کاهش یافته و با موجی از کودکان با مشکلات یادگیری مواجه هستیم.
به گفته این روانشناس، مهارتهای درکی حرکتی نقش بسیار پایهای در مسئله یادگیری دارند. این مهارتها به دستهای از مهارتهای حرکتی اطلاق میشود که به فرد کمک میکند تا اطلاعات حسی را با شناخت بیشتری درک کند و او را قادر میسازد تا با توجه بیشتر برمهارتهای حرکتی موردنظر به هدف برسد.
به گفته عارفه جوانبخت انسان برای زندگی در محیطی که پویاست نیازمند آن است که به طور صحیح اطلاعات حسی را از محیط دریافت، درک و پردازش کرده و پاسخ حرکتی مناسب را به محرکهای موجود دهد. یکی از ملزومات بروز پاسخ حرکتی صحیح از سوی فرد درک صحیح از محرک هاست؛ محرکات از طریق گیرندههای حسی به پیام عصبی تبدیل شده و مورد پردازش قرار میگیرد.
او گفت: تمرینات حسی- حرکتی میتوانند فرایند درک و مسیرهای مربوط به مراکز مرتبط در مغز را تقویت کند و به بهبود یادگیری،افزایش سرعت عکس العمل، توجه و تمرکز و هماهنگیهای بدنی دوطرفه و چشم و دست منجر شود. تمرینات حسی- حرکتی شامل ورزشهای هوازی، بالا و پایین رفتن از پله، حرکت روی تخته تعادل، حرکت کردن در مسیرهایی با نشانهها و اشکال مختلف است.
این روانشناس میگوید: در تمرینات هوازی تمام حواس بینایی، شنوایی، لامسه، حس عمقی، و حس تعادلی درگیر میشوند و مغز درحین انجام فعالیت، این اطلاعات را ادغام، بررسی و پردازش کرده و بعد از تطابق سازی با تجربیات گذشته پاسخ حرکتی مناسب که ممکن است پاسخی جدید به شرایطی جدید باشد را میدهد.
به گفته جوانبخت در چند سال اخیر و با شیوع کرونا و افزایش دغدغههای فکری والدین و در خانه ماندن کودکان عدم تحرک افزایش یافته و به دنبال آن فعالیتهای حسی حرکتی کاهش یافته است و ما با موجی از کودکان با مشکلات حسی حرکتی و در ادامه مشکلات یادگیری مواجه هستیم.
او گفت: لازم است خانوادهها و معلمین در وهله اول و به منظور پیشگیری با انجام بازیهای تقویت مهارتهای حسی حرکتی از بروزمشکلات آتی جلوگیری کنند و در مرحله بعد با بررسی وضعیت یادگیری کودک در صورت مشاهده مشکل کودک را برای تشخیص به هنگام و انجام مداخلات تخصصی به روانشناسان دارای تخصص کودکان استثنایی ارجاع دهند.