در بیشتر عکسهای تبلیغاتی از یک ساعت همیشه یک زمان واحد دیده میشود:۱۰:۱۰ اکثر عکاسها این کار رابرای نشان دادن بهترلوگوی شرکت انجام میدهند،اما این کار یک دلیل روانی هم دارد.
محققان این ایده را بررسی کردند که نمایش ساعت ۱۰:۱۰ نسبت به سایر زمانهای نمایش داده شده، باعث میشود که میزان فروش بالا برود، زیرا جایگاه عقربهها، حالتی شبیه لبخند ایجاد میکند و نامحسوس خلق و خوی بینندهها را بهتر میکنند.
در مطالعهای، محققان اظهار داشتند که ساعتی که ۱۰:۱۰ را نشان میدهد از نظر بصری جذابتر از ساعتی است که در زمان «خنثی» مانند ۱۱:۳۰ تنظیم شده باشد. آنها همچنین بررسی کردند که آیا زمانی که ساعت حالتی شبیه “چهره غمگین” را تداعی میکند، مثلا وقتی روی ساعت ۸:۲۰ تنظیم شده، اثر منفی تداعی میکند یا خیر.
برای بررسی آنها ساعتهایی را روی ۳ زمان مختلف (۱۰:۱۰، ۱۱:۳۰ و ۰۸:۲۰) تنظیم کردند و بعد بررسی کردند بر اساس معیارهای خوداظهارانه لذتبردلی و لانگ، این زمانهای مختلف، چقدر روی ارزیابی بینندگان تاثیر میگذارند.
جالب است بدانید که تمایل به استفاده از ۱۰:۱۰ تا دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک هنجار ثابت نشده بود. قبل از آن، ساعتها تقریباً همیشه روی زمان ۸:۲۰ تنظیم میشدند که از هم مزیت زیبایی شناختی متقارن بودن را داشت و هم عقربهها روی لوگو را نمیپوشاندند.
علاوه بر این، مشخص شد که ساعتهایی که روی ۱۰:۱۰ تنظیم میشوند، در زنان نسبت به مردان احساس لذت بیشتری را برمیانگیزانند.
محققان میگویند که این مطالعه برای اولین بار ثابت می کند که شواهد تجربی برای این تصور وجود دارد که استفاده از ساعتهایی با تنظیم زمانی که شبیه یک چهره خندان باشند، مانند ۱۰:۱۰، میتوانند تأثیر مثبتی بر واکنش عاطفی کاربر داشته باشد، حتی اگر بیننده به صورت محسوس از این واقعیت آگاه نباشد. < 1pezeshk >